Appelazijn

6 bewezen voordelen van Appelazijn

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Eeuwen lang is azijn gebruikt voor diverse huishoudelijke en culinaire toepassingen. Het is ook een oude folk remedie vanwege de genezende werking bij allerlei gezondheidsproblemen. De meest populaire azijn in de natuurlijke gezondheid gemeenschap is appelazijn. Er wordt beweerd dat het leidt tot allerlei heilzame effecten … sommige worden ondersteund door de wetenschap.

Dit geldt ook voor gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegel en verbeterde symptomen van diabetes.

Appelazijn voordelen op je gezondheid

Hier zijn 6 voordelen voor de gezondheid van appelazijn, die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Appelazijn is Hoog in azijnzuur, die Krachtige Biologische effecten heeft

Appelazijn azijnzuur
Appelazijn bevat tot slechts 3 calorieën per eetlepel, wat erg laag is.

Azijn wordt gemaakt in een proces van twee stappen, die sterk lijkt op hoe alcohol wordt gemaakt. De eerste stap stelt gebroken appels blot aan gist die de suikers fermenteert en zet ze om in alcohol.

In de tweede stap worden bacteriën toegevoegd aan de alcoholoplossing, die verder de alcohol fermenteert en het omzet in azijnzuur … de belangrijkste actieve verbinding in azijn.

In het Frans betekent het woord “azijn” eigenlijk “zure wijn”.

Biologisch, ongefilterde appelazijn bevat ook strengen van eiwitten, enzymen, en vriendelijke bacteriën die het product een duistere, spinnenweb-achtige uitstraling geeft. Sommigen geloven dat dit verantwoordelijk is voor de meeste van de voordelen voor de gezondheid, maar er zijn nog geen studies om dit te ondersteunen.

Appelazijn bevat tot slechts 3 calorieën per eetlepel, wat erg laag is.

Het bevat niet veel vitaminen of mineralen, maar het bevat wel een kleine hoeveelheid kalium. Kwaliteit appelazijn bevat ook een aantal aminozuren en antioxidanten.

2. Azijnzuur is een krachtige antimicrobiële en kan sommige soorten bacteriën doden

Appelazijn bacterien doden
Azijn kan helpen met doden van bacteriën.

Azijn kan helpen met doden van pathogenen, waaronder bacteriën. Het is van oudsher gebruikt voor de reiniging en ontsmetting, behandeling van nagel schimmel, luizen, wratten en oorontsteking.

Echter, veel van deze toepassingen zijn nog niet bevestigd door onderzoek.

Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte azijn meer dan tweeduizend jaar geleden om wond te reinigen.

Azijn wordt gebruikt als conserveermiddel, en studies tonen aan dat het bacteriën remt groeien in de voedingsmiddelen- en zo bederven voorkomt.

Als je op zoek bent naar een natuurlijke manier om je voedsel te bewaren … dan kan appelazijn zeer nuttig zijn.

Er zijn ook anekdotische meldingen van verdunde appelazijn dat helpt met acne wanneer toegepast wordt op de huid, maar ik heb geen onderzoek kunnen vinden om dit te bevestigen dus neem het met een korreltje zout.

3. Appelazijn kan bloedsuikerspiegel verlagen, wat erg handig is voor diabetici

Appelazijn diabetici
Appelazijn kan bloedsuikerspiegel verlagen.

Verreweg de meest succesvolle toepassing van azijn tot nu toe is bij patiënten met type 2 diabetes.

Type 2 diabetes wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikers, hetzij in verband met insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.

Echter, verhoogde bloedsuiker kan ook een probleem zijn bij mensen die geen diabetes hebben … het wordt beschouwd als een belangrijke oorzaak van veroudering en verschillende chronische ziekten.

Dus, vrijwel iedereen profiteert een stabiel bloedsuikerspiegel.

De meest effectieve en gezondste manier om dat te doen is door geraffineerde koolhydraten en suiker te vermijden, maar appelazijn kan ook een krachtig effect hebben.

Van azijn is aangetoond dat het tal van voordelen voor insulinefunctie en bloedsuikerspiegel heeft:

  • Verbetert de gevoeligheid voor insuline tijdens een hoge-carb maaltijd met 19-34% en verlaagt de bloedglucose en insuline reacties aanzienlijk.
  • Vermindert bloed suiker met 34% bij het eten van 50 gram wit brood.
  • 2 eetlepels appelazijn voor het slapengaan kan nuchtere bloedsuikerwaarden verminderen met 4%.
  • Uit talrijke andere studies bij ratten en mensen blijkt dat azijn insulinegevoeligheid kan verhogen.

Om deze redenen kan azijn handig voor mensen met diabetes, pre-diabetes, of degenen die hun bloedsuikerspiegel laag willen houden.

Let op! als je momenteel bloedsuiker verlagende medicijnen neemt, neem dan contact op met je arts voordat je de inname van appelazijn verhoogt.

4. Er zijn een aantal studies waaruit blijkt dat appelazijn kan helpen met afvallen

Afvallen met appelazijn
Uit onderzoek blijft dat appelazijn helpt met afvallen.

Gezien het feit dat azijn de bloedsuikerspiegel en insuline niveaus verlaagt, is het ook aannemelijk dat het zou kunnen helpen gewicht te verliezen.

Verschillende studies suggereren dat azijn verzadiging kan verhogen, je kan helpen minder calorieën te eten en zelfs leiden tot werkelijke verloren kilos op de weegschaal.

Azijn kan samen met hoge-carb maaltijden gevoelens van volheid verhogen en mensen eten zo 200-275 minder calorieën voor de rest van de dag.

Door het verminderen van calorie-inname, dient deze te vertalen naar minder gewicht.

Onder een studie bij zwaarlijvige individuen bleek dat dagelijkse consumptie van azijn leidt tot verminderde buikvet, tailleomtrek, lagere bloed triglyceriden, en gewichtsverlies:

  • 15 ml (1 eetlepel): 1,2 kilogram afgevallen.
  • 30 ml (2 eetlepels): 1,7 kilogram afgevallen.

Maar … houdt in gedachten dat deze studie ging op voor 12 weken, dus de echte effecten op het lichaamsgewicht lijken nogal bescheiden te zijn.

Dat gezegd zijnde, gewoon toevoegen / aftrekken van enkele voedingsmiddelen of bestanddelen heeft zelden een merkbaar effect op het gewicht. Het is het hele dieet / levensstijl dat telt … je moet ​​aantal effectieve methoden combineren om resultaten te zien.

Over het algemeen lijkt het dat appelazijn nuttig kan zijn als een gewichtsverlies steun, vooral door het bevorderen van verzadiging en het verlagen van glucose en insuline niveaus.

5. Appelazijn heeft mogelijk een aantal voordelen voor een gezond hart

Appelazijn hartziekten
Appelazijn kan cholesterol en triglyceriden verlagen

Hart-en vaatziekten is momenteel ’s werelds grootste doodsoorzaak. Het is bekend dat verscheidene meetbare biologische factoren zijn verbonden met ofwel een verminderd of verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Verschillende van deze “risicofactoren” bleken verbeterd bij azijn verbruik … maar alle studies werden uitgevoerd bij ratten.

Deze studies toonden aan dat appelazijn bij ratten cholesterol en triglyceriden kan verlagen.

Appelazijn heeft waarschijnlijk de antioxidant chlorogeenzuur, waarvan is aangetoond dat het LDL-cholesterol deeltjes beschermt tegen eventueel roesten, een cruciale stap in het hart ziekteproces.

Er zijn ook enkele studies die aantonen dat azijn de bloeddruk verlaagt bij ratten.

Helaas, wat werkt bij dieren werkt niet altijd bij de mens.

De enige menselijke bewijs is bij een observationele studie van Harvard blijkt dat vrouwen die saladedressings aten met azijn hadden een verminderd risico op hart- en vaatziekten.

Maar dit soort onderzoek kan niet bewijzen dat de azijn dit heeft veroorzaakt.

6. Azijn kan beschermen tegen Kanker

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door een ongecontroleerde groei van cellen. Er is veel hype online over de anti-kanker effecten van appelazijn.

Sommige studies hebben aangetoond dat azijn kankercellen kan doden en tumoren slinken. Echter, alle studies werden uitgevoerd in geïsoleerde cellen in reageerbuizen of ratten, die niets zegt over wat er gebeurt in een levende, ademende mens.

Bovendien, de meeste van de studies werden uitgevoerd op rijstazijn, niet appelazijn.

Dat gezegd hebbende, sommige waarnemingsstudies hebben aangetoond dat azijn inname is verbonden met verlaagd slokdarmkanker in China, maar verhoogde blaaskanker in Servië.

Over het algemeen … het is mogelijk dat appelazijn kan helpen om kanker te voorkomen, maar het is zeker nog te vroeg om eventuele aanbevelingen op basis van het huidige onderzoek te doen.

Bijwerkingen, dosering, en hoe te gebruiken

Er zijn veel wilde beweringen over appelazijn op het internet. Sommigen zeggen dat het energie niveaus kan verhogen en allerlei gunstige effecten op de gezondheid hebben.

Helaas … veel van deze claims worden niet ondersteund door de wetenschap.

Natuurlijk, de afwezigheid van bewijs is ook geen bewijs dat er iets niet gebeurt.

Al met al denk ik dat appelazijn nuttig kan zijn en is zeker een goede kandidaat voor een aantal zelf-experimenten als je geïnteresseerd bent.

Op zijn minst, appelazijn lijkt veilig te zijn. Er zijn geen bijwerkingen opgemerkt met een normale consumptie.

De beste manier om het op te nemen in je dieet is door het te gebruiken in je keuken … voor saladedressings, mayonaise, en dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het in water en drinken het als een drank. Doseringen variëren tussen 1-2 theelepels (5-10 ml) tot 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag.

Gebruik zeker niet te veel, want overmatige consumptie kan schadelijke effecten hebben.

Het wordt aanbevolen om de biologische, ongefilterde appelazijn te gebruiken.

Appelazijn heeft ook diverse andere niet-gezondheid gerelateerde toepassingen zoals haar conditioning, huidverzorging, tandheelkundige zorg, huisdier gebruik, en als reinigingsmiddel (om een ​​paar te noemen).

Dit kan zeer nuttig zijn voor mensen die graag dingen zo chemisch-vrij mogelijk proberen te houden.

Aan het eind van de dag, lijkt appelazijn erg gezond.

Het is niet een “wonder” of een “allesgenezer” zoals sommige mensen schijnen te geloven, maar het heeft duidelijk een aantal belangrijke voordelen voor de gezondheid, vooral om bloedsuiker en gewicht onder controle te houden.

Een reactie plaatsen