De digitale klantenkaart: zo kan het

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 3]

“Heeft u misschien een klantenkaart?” of “Spaart u ook zegeltjes?”. Het zijn van die vragen die je vaak hoort en vaak worden beantwoord met “Ja, die heb ik maar nu niet bij me”. Als je toch altijd je telefoon bij je hebt, waarom dan niet digitaal zegeltjes sparen? Dat kan! Dit is wat je moet weten.

Wat heb je nodig voor een digitale klantenkaart?

Ondernemers in de retail die ‘iets’ willen doen met social media en willen inspelen op de behoefte van hun klanten, kunnen meteen aan de slag met een tablet of telefoon met camera.

Met behulp van de camera kan een klantenkaart gescand worden. Het is wel een vereiste dat het apparaat in verbinding staat met het internet zodat de gegevens verwerkt kunnen worden zoals bij een pinapparaat.

Consumenten kunnen een digitale klantenkaart opslaan in de digitale portemonnee op hun telefoon. Er is ondersteuning voor toestellen met iOS en Android. Op de iPhone is de app “Passbook” standaard geïnstalleerd en zijn er vergelijkbare apps voor Android van andere ontwikkelaars.

Hoe maak je digitale klantenkaarten

Snel een digitale klantenkaart maken gaat eenvoudig via een online dashboard zoals Bindd. Hier kan je je logo van je winkel uploaden en de tekst op de klantenkaart bewerken. Op de voorkant zie je het aantal punten, check-ins en de pashouder. De achterkant biedt ruimte voor contactinformatie en openingstijden.

Voor het gemak zijn er sjablonen om snel kaarten aan te maken. Deze zijn in het dashboard ook makkelijk weer aan te passen.

Aanmelden voor een digitale klantenkaart

Consumenten die een digitale klantenkaart willen ontvangen kunnen deze via een website, Facebookpagina of iPad op de toonbank aanvragen. De kaart wordt persoonlijk en zal er minimaal gevraagd worden naar:

  • Voornaam en achternaam,
  • Persoonlijke e-mailadres.

Zodra de consument zich heeft aangemeld versturen wij automatisch een digitale klantenkaart naar het opgegeven e-mailadres. Er kan dan meteen gebruik worden van de kaart.

Als extra optie kan er ook een fysieke klantenkaart gebruikt worden. Deze is voorzien van een code die vergelijkbaar is met de code die op de digitale klantenkaart staat. De mensen die dit prettig vinden kunnen hier gebruik van maken.

 

Hoe gebruik je digitale klantenkaarten

De consument is altijd baas over zijn eigen digitale portemonnee. In de Passbook-app is in te stellen wanneer je notificaties wilt ontvangen van de kaart. In de app is alles te beheren en heb je alles zelf onder controle.

Bij het sparen van punten pak je je klantenkaart tevoorschijn. Hier staat een code op die gescand wordt voor het toekennen van de punten aan die specifieke kaart. De code kan gescand worden met de camera van de telefoon of tablet.

Vervolgens wordt er door het personeel van de winkel aangegeven voor welk bedrag er is besteed. De app rekent automatisch uit hoeveel punten dat oplevert. Het instellen van de hoeveelheid punten per te verdienen prijs is door de retailer in te stellen op het online dashboard.

Online zijn ook de prijzen en de hoeveelheid punten die je daarvoor moet sparen aan te geven. De punten zijn in de winkel te verzilveren door een prijs aan te klikken en je punten worden meteen bijgewerkt.

Klantenkaart met iBeacons

Aan de klantenkaart is een locatie gekoppeld zodat in een straal van ongeveer 100 meter van de gebruiker een notificatie krijgt (via GPS). Bij gebruik van een iPad is het mogelijk dat deze functioneert als een beacon (via Bluetooth) waardoor de gebruiker op de juiste locatie een notificatie krijgt.

iBeacon_Kontakt.io_Smart_Beacon

 

De voordelen van digitale klantenkaarten

Altijd op je telefoon

De portemonnee is al dik genoeg en voor iedere winkel een fysieke spaarpas helpt niet echt mee. Het voordeel van een digitale klantenkaart is dat je je telefoon minder snel vergeet dan je portemonnee. Zo loop je ook geen punten meer mis.

Inzicht in je klant

Als retailer is het interessant om te weten wie je klant precies is. Hoe meer voorkeuren een klant aangeeft, hoe beter je deze klant van dienst kan zijn.

Belonen en waarderen van klanten

De ene klant komt wat vaker dan de andere. Laat als retailer zien dat je geeft om je klant en beloon de klant voor zijn gedrag. Sparen voor leuke prijzen kan interessant zijn bij grote aankopen.

Meer weten over digitale klantenkaarten

Het goede nieuws is dat je meteen aan de slag kan gaan met het ontwerpen van je eigen digitale klantenkaart. Natuurlijk kan het zo zijn dat je vragen hebt. Laat ons weten hoe we je op weg kunnen helpen met digitale klantenkaarten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.