eerste-hulp-voor-als-je-overspannen-bent

Eerste hulp voor als je overspannen bent

[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Het lijkt tegenwoordig wel steeds vaker voor te komen. Mensen die overspannen zijn. Wellicht heeft het te maken met onze maatschappij die steeds drukker wordt en veel meer van ons vraagt. Misschien heeft het ook te maken met de cultuur waarin we alles delen en continue het idee hebben dat we onder de loep liggen. Hoe het komt is nog niet direct helder, maar hoe je er mee kunt omgaan wel. Daarom presenteren we in dit artikel een eerste hulp gids voor wanneer je overspannen bent.

Wat is overspannen?

Voor dat we naar de behandeling van overspannenheid kijken, is het eerst van belang om te weten wat het nu eigenlijk is. Wij noemen het ook wel “burnout-light”. Waar we bij een burnout denken aan zware en chronische klachten, is een overspannenheid een klacht die vaak voor de eerste keer voorkomt. Als je meerdere keren overspannen bent geweest, mag je je zorgen gaan maken dat dit uitmond in een burnout.

Je kunt overspannen ook wel oververmoeid noemen. Mensen die overspannen zijn hebben een verstoorde balans tussen inspanning en ontspanning. Ze leveren zoveel inspanning dat ze dit niet meer goed kunnen maken door te ontspannen. Of soms komt het ook voor dat ze weliswaar niet eens zo heel hard werken, maar dat ze gewoon heel slecht kunnen ontspannen.

Wat kun je doen tegen overspanning?

Als je overspannen bent, werkt het goed om eerst even te kickstarten. Minimaal twee weken totale rust. Bij voorkeur ga je zonder telefoon en internet op wandelvakantie naar Schotland waar je dagen niemand ziet. Echt helemaal offline. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen (helemaal) haalbaar is, maar het is een nobel streven.

Daarna is het belangrijk om a) minder inspanning te leveren en b) meer te ontspannen. Zo simpel is het in principe. Dat betekent dat je waarschijnlijk minder lang en minder hard moet gaan werken (meer pauze!) en dat je in de avonduren en dergelijke meer tijd voor jezelf moet gaan nemen. Bijvoorbeeld door te mediteren of door lange wandelingen te maken. We noemen dit ook wel korte vakanties van je leven.

De problemen waar veel mensen hierbij tegenaan lopen zijn legio. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Geen taken af durven stoten (wat zal de baas er van zeggen als ik nee zeg)
  2. Het gevoel hebben dat er altijd iets gedaan moet worden
  3. Niet kunnen rusten, bang zijn voor de gevoelens die dan opkomen
  4. Altijd maar meer willen doen

Zoals je ziet zijn dit nogal wat voorbeelden van dingen die er verkeerd bij kunnen gaan. Het is dan ook vaak aan te raden om een specialist te zoeken die je bij dit soort problemen kan helpen.