Hoe in het buitenland kantoren zijn inricht

[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Opvallend is hoe divers het landschap van kantoormeubilair eruit ziet in de verschillende landen van de Europese Unie. Dat heeft alles te maken met bedrijfscultuur. Wist je dat de mening over de omgang tussen werknemers en werkgevers alles zegt over hoe de kantoren en bedrijfsgebouwen eruit zien? En als je nu om je heen kijkt op je eigen werkplek; wat zegt het over jouw werkplek?

In landen ten zuiden van ons heerst, maar vooral heerste, een cultuur die zich kenmerkt door rangen en standen. De baas staat op een voetstuk, jij als werknemer moet vooral uitvoeren wat je wordt voorgeschoteld. En vooral: je moet ook tevreden zijn met het kantoormeubilair dat je wordt voorgeschoteld. Het is daarom niet echt verwonderlijk dat er tot voor kort niet heel veel interesse was in het faciliteren van je werknemers met archiefkasten, kantinestoelen en directiebureaus van hoog niveau.

Hoe anders is het ten noorden van ons. In de Scandinavische landen gaan ze er juist prat op dat werknemers veel te zeggen hebben en dat geldt ook voor de inrichting van hun werkplek. Daarnaast moet het allemaal wel een beetje niveau hebben; hoekbureaus, kantoorstoelen en ordnerkasten. Dat zie je dus ook terug in de kantoortuinen en op de afdelingen. Veel ruimte voor creativiteit, veel gelegenheid voor eigen initiatief en over het algemeen een hoog niveau van inrichten. Werkgevers zien het personeelsbeleid in die landen ook immers als een belangrijk instrument om de juiste werknemers aan te trekken.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat winkels als de IKEA ook meubels in de gangpaden hebben staan waar je ook prima aan kan werken. Kantoormeubilair moet er zijn; maar als je zoveel gelegenheid geeft aan thuiswerken, moet je ook daar het meubilair voor hebben. Kantoormeubilair in Scandinavië hebben daarnaast nog een opvallende eigenschap: het gebruik van hout. Misschien net iets minder stevig dan een metalen kast, maar wel met warmere uitstraling. Daarnaast geeft het een kantoorgebouw een huiselijke sfeer en heeft het psychologisch nog een weldadige uitwerking ook.

Precies in het midden ligt Nederland. In ons land lijkt het de laatste jaren de Scandinavische kant op te gaan; veel invloed van werknemers op de inrichting en de keuze voor het kantoormeubilair. Er zit ook nog een vleugje van Angelsaksische bedrijfsmodel bij. Dat betekent; veel ruimte en gelegenheid voor het profiel van een bedrijf. Denk aan logo’s en gebruik van huiskleuren en andere manieren van profilering. Zo heeft Nederland wat te kiezen als het gaat om bureaustoelen, hoekbureaus en directiebureaus.

Geef een reactie